В кожному автомобілі є спеціальний вузол для запуску двигуна - стартер. Важливим компонентом стартера є якір - ротор електродвигуна, крутний момент якого забезпечує пуск двигуна. Про те, що таке якір стартера, як він влаштований і працює, а також про його ТО і ремонті читайте в статті.
На этом сайте вы сможете купить якорь на болгарку гарантируем качество и низкую цену.
Призначення якоря стартера
У всіх сучасних автомобілях використовується система електропуску двигуна, в основі якої лежить електричний стартер - електромотор постійного струму спеціальної конструкції, що приводить в обертання колінчастий вал двигуна і його основні системи. Як і у всякому електродвигуні, в стартері є нерухома частина - статор, і рухома - ротор, який по давно сформованою традицією прийнято називати якорем. Статор являє собою багатовитковому обмотку (яка називається обмоткою збудження), розташовану на стінці корпусу стартера, а якір є більш складною і функціональною деталлю.
Якір стартера виконує кілька функцій:
Створення магнітного поля, яке при взаємодії з магнітним полем статора (обмотки збудження) призводить якір в обертання;
Передача крутного моменту на колінчастий вал двигуна;
Об'єднання всіх компонентів - обмотки, колектора, деталей приводу - в єдину конструкцію.
Незважаючи на різноманітність існуючих сьогодні стартерів, вони мають принципово однакові якоря, причому конструкція якоря за останні півстоліття не зазнала принципових змін.
Типи і конструкція якорів стартера
Конструктивно якір стартера складається з чотирьох основних деталей:
Вал якоря;
сердечник;
обмотка;
Колекторний вузол;
Вал якоря є несучим елементом якоря. Він виготовляється зі сталі, в його двох або трьох точках виконуються посадочні місця під підшипники (це можуть бути підшипники ковзання - втулки, або підшипники кочення). На подовженій стороні вала виконуються шліци для передачі крутного моменту на привід стартера, ці шліци в залежності від типу приводу можуть бути прямими або косозубих (спіралеподібним).
Сердечник збирається з пакета металевих пластин, жорстко вмонтовуються на валу. Сердечник має циліндричну форму, на його зовнішній поверхні виконані пази для прокладки витків обмотки. Монтаж сердечника виконується на шліци, виконані на валу, це забезпечує конструкції необхідну жорсткість і запобігає від провертання сердечника на валу при великих навантаженнях.
Обмотка виконується товстим мідним дротом великого перерізу, причому можливі два варіанти: неізольований провід прямокутного перерізу і ізольований провід круглого перетину. Прямокутний провід використовується в якорях стартерів великої потужності, так як по ним під час пуску двигуна можуть протікати струми в 600-800 і більше ампер. Ізольований провід застосовується в обмотках малопотужних стартерів. У якорях з обмоткою з прямокутного проводу ізоляція виконується з гнучкого листового матеріалу, яким обмотуються провідники в пазах сердечника. Обмотка є одновітковой, так як вона складається з певної кількості провідників (зазвичай не більше 12-15), прокладених в осерді петлями, кожна така петля є одним витком. Частини обмотки, що виходять за сердечник (з боку колектора і зі зворотного боку) зафіксовані бандажами - кільцями з ізоляційного матеріалу з просоченням смолами, скобами і т.д.
Колекторний вузол служить для подачі струму на витки обмотки в такому порядку, щоб навколо обмотки виникало магнітне поле певної форми. Колектор складається з ряду мідних пластин, з якими пов'язані кінці витків обмотки (з'єднання виконується пайкою). Між пластинами якоря передбачені зазори, заповнені ізолюючим матеріалом з високим показником діелектричної проникності. Мідні контакти мають низький електричний опір, тому добре передають струм на обмотку, також вони мають хороший контакт з мідно-графітовими щітками.
В даний час існує два типи колекторів:
Циліндричний - колектор виконаний у вигляді циліндра, на зовнішній поверхні якого розташовані контактні площадки;
Торцевої - колектор виконаний у вигляді кола, сегментами якого є контактні площадки.
Відповідно, в стартері з циліндричним колектором щітки мають радіальне розташування (впираються в колектор по радіусах), в стартері з торцевих якорем щітки розташовані уздовж осі якоря. Циліндричний колектор більш надійний, проте торцевої колектор економить місце і дозволяє зменшити габарити стартера.
Якір у зборі встановлюється в корпус стартера, він утримується двома або трьома підшипників - два підшипника в торцях валу (в задній стінці корпусу стартера і в передній кришці приводу стартера), ще один підшипник використовується в якості проміжної опори для якорів збільшеної довжини. Зазвичай використовуються підшипники ковзання (втулки), так як вони більш прості, надійні і можуть без праці витримувати значні навантаження. Не яких стартерах застосовуються підшипники кочення - роликові або кулькові.